Lees hoe Suzanne uit haar comfortzone stapte

De gastles ervaring van Suzanne “Soms moet je gewoon even uit je comfortzone”

Soms komt er een bijzondere vraag binnen bij Factor 12. Geen klant die een huisstijl nodig heeft of een marketingconcept wil, maar een organisatie die ons op een andere manier nodig heeft. Zo kreeg ik een tijd terug een verzoek van Sare Bakkers van IMC on Tour. Deze organisatie richt zich op kinderen die zijn ingeschreven bij een Nederlandse gemeente en (in de meeste gevallen) net een verblijfstatus hebben gekregen. IMC on tour neemt hen buiten reguliere schooltijden mee op excursies en biedt lessen aan om ze kennis te laten maken met verschillende beroepen. Daardoor maken de kinderen direct kennis met de Nederlandse samenleving. En met zichzelf! Sare wilde weten of ik iets wilde komen vertellen over mijn vak. Nou, graag!

Elke week komt er bij IMC on tour een professional uit een andere beroepsgroep langs. In de week voor mijn lessen mochten de kinderen samen met een architect een maquette maken en de week na mijn bezoek zou er een tv-filmploeg komen. De kinderen in een leeftijd van negen tot veertien jaar doen dit vrijwillig en ze zijn dan ook heel gemotiveerd.

Uit je comfortzone

Toen Sare belde moest ik gelijk weer aan een banenmarkt denken waar we met Factor 12 eerder hadden gestaan. Ik dacht meteen: “Ja, leuk! Dat ga ik doen.” Ik werk graag met jongeren omdat ze vaak heel nieuwsgierig en enthousiast zijn. Toen Sare aangaf dat ik als gastdocent echt twee lessen zou ‘moeten’ geven, moest ik wel even slikken. Iets vertellen over mijn vak is één ding, maar twintig kinderen inspireren met twee gastlessen is toch wel andere koek… Maar, soms moet je ook gewoon even uit je comfortzone!

Je eigen slogan

Na een korte introductie van mijzelf en Factor 12 heb ik tijdens de eerste les een zelfgemaakte logoquiz met de kinderen gedaan. De kinderen hadden (natuurlijk) overal een goed antwoord op. Ik heb meteen bij verschillende logo’s de bijbehorende “slogan” laten zien.

Ter voorbereiding op de opdracht die ik ze later zou geven, hebben we het gehad over karaktereigenschappen. De kinderen hebben elkaar aan de hand van die eigenschappen complimenten gegeven en er drie uitgezocht die ze op zichzelf van toepassing vonden. Zo konden de kinderen niet alleen op vakinhoudelijk gebied iets leren, maar leerden ze ook meer over zichzelf en over samenwerken.

Vervolgens mocht iedereen aan de slag met een eigen slogan. De vraag bij deze opdracht was: “Hoe vertel je nou in een korte zin iets (positiefs) over jezelf?” Dat hoefde helemaal niet precies de realiteit te zijn, ze mochten best wat overdrijven. Er kwamen een aantal leuke slogans naar voren.

Latifa: Dansende voeten

Weini: Een vis in het water

Waheed: Keeping it cool

Luwam: Danst als de wind

Klaar? Presenteren maar!

Hiermee zat de eerste les er alweer op! De les erna maakten we aan de hand van de zelfbedachte slogan een poster (moodboard), om de slogan extra kracht bij te zetten. Ik startte met een presentatie die deze keer over kleur en de betekenis van verschillende kleuren ging, ook in relatie tot de logo’s van de vorige les. Na wat voorbeelden van posters en moodboards te hebben besproken, konden de kinderen aan de slag met hun eigen moodboard. Sare en Karin hadden tijdschriften verzameld die de kinderen konden gebruiken. Ze moesten gebruik maken van hun slogan, kleuren en vormen. En daarna natuurlijk presenteren voor de klas!

Zie hieronder (een gedeelte van) het resultaat :-).

Naast het feit dat ze (denk ik en hoop ik) het ook echt leuk vonden om hun eigen poster te maken hoop ik ook dat ze in de toekomst nog iets aan de lessen hebben. Dat ze positief over zichzelf kunnen denken, complimenten naar anderen kunnen maken en de boodschap kunnen overbrengen. Zo mooi! En ik hoop dat ik ze iets heb mee kunnen geven over ons vak: hoe je nou een verhaal vertelt en dat kracht bij zet.

#lekkernormaal

Gelukkig vinden we dit bij Factor 12 heel normaal: om tijd vrij te maken voor dit soort “out-of-your-comfort-zone”-dingen. Zulke dingen zijn heel goed voor mijn eigen ontwikkeling maar dit doen we ook om misschien die ene jongen of meid over een paar te jaar mogen begroeten als stagiair of medewerker bij ons, of in onze branche. Dat zou helemaal tof zijn!

Gepubliceerd op 23 september 2019 door Suzanne

Lijkt het je leuk om een keer met mij en/of het team van Factor 12 in gesprek te gaan over jouw product of dienst? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.