Case

Hanze Staede

Ontwikkel een nieuwe identiteit voor de Hanze Staede en positioneer het kantoorcomplex als bruisende werkomgeving, aantrekkelijk voor ondernemers die op zoek zijn naar een inspirerende kantoorruimte.

Factor12_De_Basis-Merkidentiteit-4

Van buiten naar binnen

Natuurlijk blijven we met zo’n klus niet in ons eigen kantoor, maar gaan we erop uit. Toen we de vier torens bekeken stuitten we naast de Hanze Staede direct op het Basiskanaal, een waterweg die de IJssel al decennialang verbindt met bedrijven op deze plek. Op hun beurt vormen de verbindingswegen naar de A1 en het nabijgelegen A1 bedrijvenpark eenzelfde belangrijke connectie naar de buitenwereld. Daarom doopten we de Hanze Staede tot ‘De Basis’, dé plek voor succesvol ondernemen in Deventer. Zo vonden we een passende en authentieke naam die zich onderscheidt van andere naamgeving in de regio en de herpositionering volledig onderschrijft.

Vier torens = vier elementen

De visuele vertaling naar een sterke identiteit voor De Basis vonden we in de vier elementen: lucht, water, vuur en aarde. Dat is immers wat je nodig hebt om te floreren. Elk met een eigen karakter en toch onlosmakelijk met elkaar verbonden. We ontwierpen herkenbare symbolen en bijpassende routing en signing zodat het voor iedereen die De Basis binnenkomt helder is waar je je bevindt. Bij elke toren hoort een duidelijk visueel en grafisch thema, gebaseerd op één van de vier elementen.

1600 x 900 wide banner.png
 

“Ontwikkel een nieuwe identiteit voor de Hanze Staede en positioneer het kantoorcomplex als bruisende werkomgeving die de basis vormt voor modern en succesvol ondernemerschap. Dat vraagt om een slimme aanpak. Tijd om op onderzoek uit te gaan en een strategische sessie in onze #broedkas te boeken.”

Martijn Gillijns

 
De basiselementen lucht, vuur, aarde en water vormen het leven. Ze hebben ieder een eigen karakter, maar vormen samen één geheel. Net zoals de torens. Ze hebben een eigen identiteit maar samen vormen ze De Basis.

De basiselementen lucht, vuur, aarde en water vormen het leven. Ze hebben ieder een eigen karakter, maar vormen samen één geheel. Net zoals de torens. Ze hebben een eigen identiteit maar samen vormen ze De Basis.

180 graden anders

Met een presentatie in onze #broedkas lieten we onze opdrachtgever kennismaken met de nieuwe identiteit en bijpassende vormgeving. We presenteerden ook de bijbehorende campagne waarmee onze klant De Basis als aantrekkelijke en bruisende startplek voor ondernemers in de markt kan zetten. Zowel in digitale vorm als tijdens inloopavonden in De Basis zelf. Daar hoort natuurlijk ook een klinkende pay-off voor de zakelijke markt bij: ‘Succesvol ondernemen begint bij De Basis’. Het complete concept hebben we vervolgens doorvertaald naar diverse communicatiemiddelen. Die hebben we vastgelegd in een brandbook met logo, kleuren, typografie, signing en iconenstijl.

“We verkennen alle mogelijkheden om de torens (letterlijk) in de spotlights te zetten.”

Martijn Gillijns

Factor12_De_Basis-Merkidentiteit-6

Co-creatie is key

We zijn expert op het gebied van merkactivatie en merkbeleving, maar geen architecten. Daarom is Architectenbureau IM ingeschakeld om ons moodboard door te vertalen naar concrete ontwerpen voor de binnentuin. Met minimale ingrepen kunnen we deze gebouwen tot een toonaangevend complex omvormen. Straks kunnen mkb’ers, start-ups en multinationals die een representatieve locatie in het oosten van het land willen, terecht op deze compleet getransformeerde locatie.

Met enkele architectonische aanpassingen wordt de sobere binnenplaats straks in een bruisende kantoortuin.

Met enkele architectonische aanpassingen wordt de sobere binnenplaats straks in een bruisende kantoortuin.

De schetsen van de architect die de vertaalslag heeft gemaakt van de moodboards naar concrete tekeningen.

De schetsen van de architect die de vertaalslag heeft gemaakt van de moodboards naar concrete tekeningen.

De Broedkas

Aan de basis van alle creatieve concepten en (merk)strategieën staat onze broedkas. De plek waar creativiteit onder perfecte omstandigheden tot bloei kan komen. Wij hebben verschillende methoden ontwikkeld waarmee we samen met jou (bijna) alle communicatievraagstukken kunnen beantwoorden.

 
 
 

Heb jij ook een uitdagend strategisch of creatief vraagstuk dat (veel) verder gaat dan alleen een nieuw ontwerp? Neem contact op met één van onze specialisten.

  • Marco IJmker

    Allround ontwerper

  • Bas Simon

    Art director

  • Lisa Mulder

    Junior allround ontwerper