Waarom authentiek beeld het altijd wint

Laatst liep ik met mijn vriendin door de stad, lekker aan het windowshoppen. Bij een etalage bleef ze ineens stilstaan. “Ik ken hem ergens van”, zei ze, wijzend naar een poster met daarop een man. Ik moest glimlachen, want ik zag meteen dat het een stockfoto was.

Natuurlijk spot ik stockfoto's sneller dan de gemiddelde persoon, maar met de opkomst van AI-beelden wordt dat ook steeds lastiger. Toch blijft het belangrijk om een eigen tone of visual te ontwikkelen. Dit schept vertrouwen en draagt bij aan de herkenbaarheid van je merk. Een veelgebruikte stockfoto vertelt namelijk niet jouw unieke verhaal.

Authentieke beelden daarentegen geven vertrouwen en benadrukken jouw uniciteit. Denk bijvoorbeeld aan een ‘werken bij’-website. Hier wil je echte beelden van je medewerkers laten zien. Dit geeft een authentiek beeld van hoe het is om daar te werken. Of neem een beautyproduct, gefotografeerd in een realistische setting. Dit maakt veel meer impact dan een generieke mock-up.

Ik zag meteen dat het een stockfoto was
— Bas simon

Stockfoto's zijn soms onvermijdelijk vanwege budget of tijd. Maar zelfs dan zijn er manieren om authentiek over te komen. Hier zijn enkele tips om in gedachten te houden als je toch voor stock gaat:

Tip 1 Kies voor 'echte' mensen. Niet te perfect. Dus niet te witte tanden, egale huidjes en te veel make-up.

Tip 2 Kies een realistische omgeving. Hebben we het over diensten bijvoorbeeld in Nederland, zorg dan dat je kiest voor een omgeving die goed overeenkomt met het Nederlandse landschap. Dit is niet altijd mogelijk, maar je ziet wel het verschil tussen een Amerikaans landschap of een Nederlands landschap.

Tip 3 Kies voor close-ups. Zo tackel je de 2 problemen van hierboven al direct ;-)

Voorbeelden typische stockbeelden:

Vorige
Vorige

Complexe onderwerpen verbeelden

Volgende
Volgende

‘Iets doen voor nop’ never felt so good