Hoe kun je experimenteren zonder herkenbaarheid te verliezen?

Misschien klinkt het onlogisch: je merk moet consistent zijn, maar je wilt ook niet dat alles er altijd hetzelfde uitziet. Hoe vind je die balans dan?

Een brand book is een belangrijk uitgangspunt, maar een merk is altijd in beweging. Wat ooit een sterke visuele stijl was, kan na een paar jaar verouderd aanvoelen. Dat betekent niet dat je alles overboord moet gooien, maar wel dat je slim moet omgaan met vernieuwing, en je brand elementen kunt herzien.

Een manier om dat te doen, is door te denken aan het grote geheel. Niet elke uiting hoeft identiek te zijn, maar ze moeten wel overduidelijk bij elkaar horen. Je kunt variëren in fotografie, illustraties of de manier waarop je je visuele elementen inzet, zolang de kern maar herkenbaar blijft.

Een goed voorbeeld hiervan is hoe verschillende platformen om een andere aanpak vragen. Een Instagram Reel heeft een andere uitstraling dan een corporate presentatie, maar beide kunnen nog steeds duidelijk bij jouw merk horen.

Het gaat erom dat je het grotere geheel bewaakt: welke elementen moeten altijd hetzelfde zijn en waar heb je ruimte om te spelen?
— Tasja

Hieronder zie je enkele voorbeelden van het merk Blue Stallion Farm. Alle uitingen zijn verschillend maar zijn als geheel toch één familie. Dat komt door vooral door het consistent toepassen van kleuren, typografie en patronen.

Vorige
Vorige

Begin met slimme templates

Volgende
Volgende

Hoe blijf je consistent op al je platformen?