De verborgen potentie van Employer Branding?

Ik ga je niet vertellen waarom je wilt starten met Employer Branding. Je weet waarschijnlijk allang wat de voordelen van Employer Branding zijn. 😉

 

Nee, ik wil een stap verder. Ik weet bijna zeker dat je méér uit je Employer Brand kunt halen als je er al mee begonnen bent.

Bijvoorbeeld door je organisatiestrategie te koppelen aan je Employee Value Proposition.

 

Let me explain.

Organisatiestrategie + Employee Value Proposition = magic

Je kunt je organisatiestrategie verwerken in je Employer Branding door die te koppelen aan je Employee Value Proposition (EVP). In je strategie staat waar je naartoe wilt, welke ambities je hebt en wat je nodig hebt om daar te komen. In je EVP staat de belofte die je doet aan (potentiële) werknemers. Uiteraard vanuit de drie delers Propositie, Bewijsvoering en Talent (lees hier meer over de EVP).

Als je je organisatiestrategie en EVP op elkaar afstemt, gaat je Employer Brand ineens veel meer doen dan alleen helpen bij werving.

Een paar voorbeelden:

  1. Ben je een scale-up en staat groei centraal in je strategie? Dan wil je mensen aantrekken die daar energie van krijgen. Verwerk ontwikkel- en carrièremogelijkheden in je EVP als een van de belangrijkste drivers. Ambitieuze mensen met een breed interessegebied zijn goud waard in elke fase van een groeiend bedrijf.

  2. Of stel dat je organisatie voor financiële uitdagingen staat. Dan heb je geen mensen nodig die alleen floreren bij grote budgetten. Je zoekt medewerkers die snappen dat slimme en creatieve keuzes maken óók een vorm van innovatie is. Die energie krijgen van meedenken, optimaliseren en bouwen aan iets duurzaams. Drivers die hierbij passen: pionieren, duurzaam ontwikkelen en zichtbare impact maken.

  3. Of wat dacht je van een onderwijsorganisatie met grote maatschappelijke opgaven. Een organisatie die zich inzet voor gelijke kansen, regionale groei en de ontwikkeling van de professionals van morgen. Dan zoek je collega’s die willen bijdragen aan iets wat groter is dan hun eigen takenpakket. Die gemotiveerd raken van samenwerken – en die ook een tikkie ambitieus zijn. Drivers zoals ontwikkeling, zingeving en toekomstperspectief vormen dan de basis van je EVP.

Het is dus vooral hoe je communiceert, werft en keuzes maakt als werkgever. En dus ook voor al je Employer Branding-uitingen. Als je dat goed doet, trek je vanzelf mensen aan die daarbij passen.

Door je strategische doelen slim te verwerken in je Employer Branding, doe je meer dan alleen mensen aantrekken.Je zorgt ervoor dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt – mensen die passen bij waar je organisatie nu staat én bij waar je naartoe wilt.

Zo draagt je Employer Branding bij aan je organisatiedoelen op de lange termijn en is de sleutel tot een sterke organisatie, nu en straks.



  • Employer Brand: Dit omschrijft hoe jij nú gezien wordt als werkgever.

  • Employer Branding: Dit zijn alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste Employer Brand te communiceren. 

  • EVP: Dit is de belofte die je doet aan (potentiële) werknemers (Employee Value Proposition).

Vorige
Vorige

Wat levert een sterk Employer Brand je op?

Volgende
Volgende

Begin met slimme templates