Alles over de Employer Value Proposition

De Employer Value Proposition geeft weer hoe jij gezien wilt worden als werkgever. Ga je aan de slag met Employee Branding? Dan kun je je communicatie superscherp neerzetten met behulp van een EVP. Natuurlijk helpen we je daar graag bij. 😉


Een goede EVP is heel krachtig, in staat om richting aan de identiteit en cultuur van je bedrijf te geven. Het is de belofte die jij als werkgever doet aan je (toekomstige) medewerkers. Wat jij biedt in ruil voor het talent, de vaardigheden en de ervaring van je (toekomstige) werknemer. Maar andersom geldt-ie ook: de EVP gaat ook in op wat jij van je medewerker verwacht. Zie de EVP als de kapstok voor een eenduidig verhaal richting je (toekomstige) medewerkers. Een authentiek verhaal dat alleen geldt voor jouw organisatie!

Je EVP bestaat ruwweg uit drie delen:

  1. Propositie - je imago (extern)

  2. Bewijsvoering - hoe werknemers de organisatie ervaren

  3. Talent - wat je organisatie nodig heeft en waarom talent voor jou kiest

Vind jouw Employer Value Proposition

We horen je denken… maar HOE vind je die EVP dan? Don’t worry, we’ve got you! Met onderstaand model kun je gelijk aan de slag!

Het EVP-model

Het model hierboven bestaat uit drie delen die samen leiden tot je EVP. We nemen hieronder je mee in elke stap!

1. Propositie (extern)

Voor het invullen van de externe propositie kun je jezelf (of een collega van de hr-afdeling) de volgende vragen stellen:

  • Met welke argumenten kunnen we een potentiële kandidaat overtuigen om hier te komen solliciteren/werken?

  • Wat maakt jouw organisatie uniek? (denk aan de cultuur, carrière- of doorgroeimogelijkheden, het salaris)

Tip! – kijk daarbij ook een naar je concurrenten. Zijn de punten waar je op uit komt écht uniek, of bieden andere organisaties in jouw branche die ook?

 2. Interne bewijsvoering

Als het goed is, kun je de interne bewijsvoering (perceptie) grotendeels invullen met de informatie die je bij jezelf en je collega’s hebt opgehaald.

Vragen die je hierbij kunt beantwoorden:

  • Worden de (kern- en cultuur-)waarden waargemaakt in de organisatie?

  • Voel je en ervaar je die waarden ook?

  • Welke associatie hebben medewerkers bij het werkgeversmerk?

  • Wat maakt het leuk om bij jouw organisatie te werken?


  • Employer Brand: Dit omschrijft hoe jij nú gezien wordt als werkgever.

  • EVP: Dit is hoe jij graag gezien wil worden als werkgever.

  • Employer Branding: Dit zijn alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste Employer Brand te communiceren. 


3. Talent

Dit deel van het model draait om twee dingen:

  1. Welk talent en welke ervaring heeft je organisatie nodig om de strategische doelen waar te maken?

  2. Waarom kiezen veelbelovende sollicitanten voor jóuw organisatie?

  • Wat je organisatie nodig heeft, kun je ophalen uit strategische documenten. Of houd een diepte-interview met HR en je manager. Denk ook aan de soft skills die je graag in je organisatie zou willen zien, naast de harde skills.

  • Waarom talent kiest voor jouw bedrijf of instelling, dat kun je ze gewoon vragen ;)

    Tip: vraag dit standaard bij de onboarding van nieuwe collega’s. Een kleine enquête levert al veel inzichten op!


Talent overhalen om bij jou te komen werken? Zorg voor een steengoede Employer Value Proposition!


Niets meer missen

Dit artikel is onderdeel van onze bomvolle vijfdelige nieuwsbrieven over Employer Branding. 🤩 Voortaan niks missen van onze nieuwsbrieven? Meld je hier aan!

Vorige
Vorige

Wat is het verschil tussen douchende superhelden en onze contentplanning?

Volgende
Volgende

Doeltreffende arbeidsmarktcommunicatie