Hoe een hybride merkidentiteit in de praktijk werkt

Door stramienen los te laten, creëer ik meer speelruimte en pas ik de merkidentiteit aan per doelgroep.

Hoe werkt dat? Bij het maken van een hybride merkidentiteit denk ik niet in grids en stramienen. In plaats daarvan zorg ik ervoor dat de onderdelen van de merkidentiteit, zoals kleur en vormentaal, flexibel zijn.

 

Zo scherpte ik dit jaar de merkidentiteit van Buro Schuite aan (lees hier onze uitgebreide case). Bij Buro Schuite zijn ze experts op het gebied van coaching, leiderschapstraining, assessments en teambegeleiding. Buro Schuite kent meerdere doelgroepen, zoals (potentiële) klanten, medewerkers en trainers. Doelgroepen met uiteenlopende interesses en behoeften. Daar heb ik bij het aanscherpen van de merkidentiteit rekening mee gehouden.  

 

Ik paste onder andere een rijk kleurenpalet toe zodat Buro Schuite - in combinatie met de boodschap en fotografie - de vormgeving kan afstemmen op de doelgroep.

 

Dat werkt zo:

We gebruiken krachtig en vertrouwd groen voor communicatie met klanten en potentiële opdrachtgevers. Voor deelnemers en medewerkers gebruiken we voornamelijk zacht en warm roze.

 

Natuurlijk draait het om de samenhang tussen vorm, tekst en beeld. Die combinatie bepaalt of je je doelgroep op een effectieve manier bereikt.

 

Help, zijn er dan helemaal geen kaders? Dat kan toch niet?!

Die zijn er wel hoor. En uiteraard helpen wij je op weg, bijvoorbeeld met templates.

Zo maken we merken toekomstbestendig én stellen we ze in staat om communicatie-uitingen – binnen de huisstijl – af te stemmen op verschillende doelgroepen. Zo weet je bijvoorbeeld precies wanneer je welke kleur moet gebruiken en waarom. Als we daar templates voor maken, kunnen organisaties dat vervolgens helemaal zelf.

Vorige
Vorige

3, 2, 1, go! Een hybride merkidentiteit in actie zien?

Volgende
Volgende

Merkvast communiceren met verschillende doelgroepen