Merkvast communiceren met verschillende doelgroepen
Ken jij merken die maar met één doelgroep communiceren?
Ik kom al snel tot de conclusie dat alle merken meer dan één doelgroep hebben. Sterker nog, bij Factor 12 werken we uitsluitend voor merken met meerdere doelgroepen.
Onderwijsorganisaties communiceren bijvoorbeeld al snel met meer dan drie belangrijke doelgroepen. Ze willen leerlingen of studenten werven, communiceren met hun huidige studenten, met ouders en medewerkers.
Als je je verplaatst in al die doelgroepen, zie je direct dat zij heel uiteenlopende behoeften hebben. En dat je ze ook op een eigen manier moet benaderen. Een leerling die op het punt staat om naar de burgklas te gaan heeft bijvoorbeeld andere behoeften dan een senior docent Nederlands.
“Met een een hybride merkidentiteit versterken uitingen elkaar. ”
Het hebben van meerdere doelgroepen vraagt om een uitgekiende merkstrategie. En daar komen zeker uitdagingen bij kijken:
Hoe houd je je merk herkenbaar, terwijl je inspeelt op de behoeften van verschillende doelgroepen?
Hoe zorg je ervoor dat je merkidentiteit flexibel genoeg is om bij verschillende doelgroepen aan te sluiten?
Ik geloof in hybride. De afgelopen jaren ben ik merkidentiteiten heel anders gaan bekijken. Ik denk vaker vanuit de hybride merkidentiteit. Daarmee zijn we heel goed in staat de bovengenoemde uitdagingen te tackelen.
Met een hybride merkidentiteit kun je uitstekend schakelen tussen verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld tussen studenten en medewerkers, zonder herkenning en samenhang te verliezen. Sterker nog, met een hybride merkidentiteit versterken uitingen elkaar juist.