Vroegâh was alles beter (not)

Vroeger, vroeger deden we alles zelf. Wij waren verantwoordelijk voor het hele project. Van A tot Z. Van concept tot creatie en design. Geen enkele klant beschikte over een eigen grafisch ontwerper. Wij zorgden voor de magie, niemand anders! (Grapje natuurlijk.) Maar tegenwoordig is dat wel anders. Steeds vaker hebben onze klanten zelf één of meerdere grafisch ontwerpers in huis.

Oké, maar is dat dan niet lastig voor jullie?

Nee hoor! We vinden het juist een goede ontwikkeling. Het geeft ons namelijk de mogelijkheid onze kennis te delen én te focussen op datgene wat we het liefst doen: de merkidentiteit van onze klant vinden en op basis daarvan een ijzersterk concept maken. Hoewel we nog steeds met alle liefde een mooi ontwerp maken, richten we ons steeds meer op strategisch meedenken. Dat doen we bijvoorbeeld in onze Broedkassessies. Waar we vroeger een corporate identity maakten en vervolgens ook nog eens alle uitingen ontwierpen, dragen we de huisstijl nu regelmatig over aan inhouse-designers. Zij kunnen er vervolgens ál hun creativiteit op loslaten.

Ons vakgebied en onze klanten veranderen continu. Daarom blijven we meedenken over merken die in beweging zijn. Wij  groeien mee met onze klanten, en andersom!

F12-Academy

Neem bijvoorbeeld onze klant Solid Partners. We werken al jaren voor deze IT-dienstverlener en mochten onlangs een nieuwe corporate identity voor ze maken. Superleuk, en het werd nog leuker toen we ons creatieve proces met hun ontwerpers konden delen! Omdat zij bij Solid Partners aan de slag gaan met de huisstijl, nodigden we ze uit voor een interactieve F12 Academy-sessie in onze Broedkas. Een soort workshop dus. Zo konden we hun vertellen waarom we bepaalde keuzes hadden gemaakt en uitleggen hoe zij de huisstijl het best kunnen toepassen. Als het team van Solid Partners weet welke gedachte en strategie achter ons ontwerp zit, worden hun ontwerpen immers alleen maar beter. Zij gaan de huisstijl zelf gebruiken en verder doorontwikkelen, maar wel binnen de door ons gestelde kaders. Zo bewaken we samen de kwaliteit van de corporate identity.

“We zien steeds vaker dat bedrijven zelf designers in huis hebben. Wij bepalen de hoofdlijnen maar we dragen het daarna over. Eigenlijk heel gaaf, want we geven mensen de kennis waarmee zij het beste uit hun nieuwe huisstijl halen”

We wilden de ontwerpers bij Solid Partners een goede basis meegeven, in de vorm van een toolkit. Tegelijkertijd zagen we ook het belang van vrijheid in. We wilden niet alles dichttimmeren met ontwerprichtlijnen. Richting geven binnen ruime kaders, dat is de bedoeling. Die balans vinden, dat was een mooie uitdaging bij deze opdracht.

Co-creatie

Vaak werken inhouse-designers alleen. Ze hebben wel collega’s, maar die zijn niet betrokken bij de vormgeving. Dus zij hebben geen collega om mee te sparren, terwijl dat juist zo fijn is. Daarom organiseren we ook mini-sessies na de F12 Academy Broedkassessie. Zo is er altijd ruimte om zaken aan te scherpen, ervaringen uit te wisselen en vragen te beantwoorden. Dat is voor ons net zo leuk en leerzaam als voor hen. We zijn trots als we onze ontwerpen door kunnen geven aan ontwerpers die staan te popelen om ermee aan de slag te gaan!

Vorige
Vorige

Level up 🙌 wat merkfans doen voor jouw merk

Volgende
Volgende

Zo houd je zelf een effectieve brainstorm: 10 tips